Pied à Terre in de media: Elsevier

Pied à Terre in de media: Elsevier

"Reizen, boeken, witte wijn"

Boekwinkels en reisbureaus hebben op zijn minst één ding gemeen: de levensvatbaarheid van de fysieke winkels piept en kraakt onder druk van onlineverkoop. Zelfs de grootste optimist zal erkennen dat het uitdagende tijden zijn voor boekhandelaren, zeker voor wie zelfstandig opereert. Het aantal boekwinkels is het afgelopen decennium bijna gehalveerd. Er zijn er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek nog krap vijfhonderd over. Ook reisbureaus maken deel uit van een branche die zucht onder het digitale geweld, nu bedrijvigheid zich goeddeels afspeelt op websites als Booking.com en Vliegtickets.nl.

   Die donkere wolken boven beide sectoren weerhielden Paul Vigeveno (65) er niet van om begin 2017 het Amsterdamse Pied à Terre, een van de bekendste – en laatste – reisboekwinkels van het land, over te nemen en een flinke impuls te geven. ‘Hoogmoed komt voor de val, hè?’ antwoordt Vigeveno lachend op de vraag waarop zijn optimisme is gebaseerd. ‘Maar ik zie zo veel mogelijkheden.’

   Pied à Terre, gevestigd aan de Overtoom, staat er goed voor. De grote, open winkelruimte, waarin met enige verbeeldingskracht de bioscoopzaal is te herkennen die er ooit was gehuisvest, is een walhalla voor reizigers. Reliëfkaarten aan de wanden, klassieke globes rond een pilaar, lades vol landkaarten. Langs de muren de reisgidsen en reisboeken, topografisch geordend. Hier en daar een roman, niet gecategoriseerd op auteursnaam, maar naar het land waarin het verhaal zich afspeelt. Boven, langs de balustrade, strekken zich vele meters aan wandelkaarten en fietsgidsen uit...

Lees het gehele artikel hier.

Liefde voor reizen?

Schrijf u in voor de nieuwsbrief en mis niets van onze activiteiten, nieuwe artikelen en aanbiedingen.